<>  

Rolf Blom´s Homepage/Hemsida forts.

Färjan Bohus-Malmön - Tullboden

Väg 873 Färjeleden Malmön - Tullboden och omvänt

Fakta - historik - tidtabell



 

Färjan "Maria" tar 32 personbilar. Under juni månad 1997 transporterade färjan 23000 bilar, därav 1250 lastbilar till och från Malmön och det betyder 2531 turer. I juli 1997 gjorde färjan totalt 2901 turer vilket är en av de högsta siffrorna i bilfärjans historia. Det betyder 40200 bilar därav 1528 lastbilar.

Färjan är enmansbemannad och därför en av de mest "produktiva" färjorna hos vägverket. Som jämförelse kan nämnas att färjan vintertid kör i medeltal 1150 turer i månaden.

(Källa: "Bohusläningen" 1997-08-08)

Fakta - historik

Postbåten Felix började transportera post, varor och passagerare mellan Malmön - Tullboden - Hovenäset - Fisketången 1927.

När vägverket 1953 öppnade leden ändrade Felix sina angöringsplatser.

Första reguljära färjeturen mellan Malmön och Tullboden i Vägverkets regí gick den 22 december 1953, kl. 11.05. Färjan hette Instö, hade två st 50 hp Skandia råoljemotorer och tog 8 bilar.

1984 kom Malin, den första lindrivna färjan. Malin tog 21 personbilar.

I februari 1992 kom den nuvarande färjan Maria.

Tekniska fakta

Maria

Färjeledens längd: 675 meter.
Färjans längd: 55,4 m. Färjans bredd: 12,8 m. Djupgående: 1 m
Byggår: 1991. Antal personbilar: 32 st. Antal passagerare: 195 st
Byggare: Smögens Plåt och Svets AB

(Källa: Vägverket)

 

 
Färjan MARIA på Malmönsidan. Foto: Rolf Blom, juli-96.
 
 Färjan lägger till vid Tullboden. Foto: Rolf Blom, juli-96.
 
 

Skriv gärna Era åsikter till:
Rolf´s E-mailadress
 Senast uppdaterad 2024-01-20

Malmön-Tullboden,turlista

  Vägverkets färjor och tidtabeller. Välj där Bohus-Malmönleden