Färjan "Maria" tar 32 personbilar. Under juni månad 1997 transporterade färjan 23000 bilar, därav 1250 lastbilar till och från Malmön och det betyder 2531 turer. I juli 1997 gjorde färjan totalt 2901 turer vilket är en av de högsta siffrorna i bilfärjans historia. Det betyder 40200 bilar därav 1528 lastbilar. Färjan är enmansbemannad och därför en av de mest "produktiva" färjorna hos vägverket. Som jämförelse kan nämnas att färjan vintertid kör i medeltal 1150 turer i månaden. (Källa: "Bohusläningen" 1997-08-08) Fakta - historikPostbåten Felix började transportera post, varor och passagerare mellan Malmön - Tullboden - Hovenäset - Fisketången 1927.När vägverket 1953 öppnade leden ändrade Felix sina angöringsplatser. Första reguljära färjeturen mellan Malmön och Tullboden i Vägverkets regí gick den 22 december 1953, kl. 11.05. Färjan hette Instö, hade två st 50 hp Skandia råoljemotorer och tog 8 bilar. 1984 kom Malin, den första lindrivna färjan. Malin tog 21 personbilar. I februari 1992 kom den nuvarande färjan Maria. Tekniska faktaMariaFärjeledens längd: 675 meter.Färjans längd: 55,4 m. Färjans bredd: 12,8 m. Djupgående: 1 m Byggår: 1991. Antal personbilar: 32 st. Antal passagerare: 195 st Byggare: Smögens Plåt och Svets AB (Källa: Vägverket)
|
Skriv gärna Era åsikter till:
Rolf´s E-mailadress
Senast uppdaterad 2024-01-20